×

Een korte blik op het verleden en de geleerde lessen

Adviesraden
In Herentals zijn jarenlang adviesraden actief geweest, elk met hun eigen werkterreinen en focusgebieden. De cultuur-, sport-, jeugd-, en andere raden hebben bijgedragen aan de ondersteuning van hun sectoren en het betrekken van organisaties en inwoners bij stedelijke thema's. Echter, na evaluatie bleek dat deze raden niet altijd optimaal functioneerden in hun adviesrol, ondanks hun waardevolle inspanningen. Bovendien was de samenstelling van de raden vaak beperkt tot een traditionele vertegenwoordiging, waardoor bepaalde doelgroepen zoals jongeren of niet-georganiseerde inwoners onvoldoende aan bod kwamen. Ook het verkokerend werken (ieder enkel op zijn eigen terrein) was een drempel om samen tot een gedragen advies te komen.

De adviesraden in hun vroegere vorm terug invoeren, zou deze eerdere knelpunten wellicht opnieuw op de voorgrond brengen. Daarom kiezen we voor een vernieuwde participatie-aanpak die zowel flexibiliteit als inclusiviteit bevordert. In deze nieuwe aanpak houden we rekening met de positieve elementen uit de werking van de vroegere adviesraden, zoals de kansen tot netwerking, betrokkenheid en de mogelijkheid tot gezamenlijke initiatieven die lokale organisaties en inwoners bij elkaar brengen.

Strategische ateliers
Bij de opstelling van deze nieuwe participatienota zijn de positieve elementen uit de werking van de strategische ateliers behouden, maar in een vernieuwde vorm die beter aansluit op de noden van elk beleidsdomein. Zo blijft de mogelijkheid voor tijdelijke, thematische participatie behouden, maar voortaan kan elke inwoner en vereniging zich hiervoor aanmelden. Dit zorgt voor een flexibele, toegankelijke aanpak waarbij breed draagvlak ontstaat en concrete, meetbare resultaten worden behaald op specifieke thema's.

Verder is het idee van verbinding met de achterban en het creëren van een netwerk met diverse belanghebbenden behouden, maar in een vorm die effectiever en eenvoudiger te organiseren is. In plaats van structurele bijeenkomsten, wordt nu gestreefd naar doelgerichte participatiemomenten, waarbij de leden van verschillende doelgroepen rechtstreeks kunnen aansluiten bij projecten die voor hen relevant zijn.

Tot slot wordt in de nieuwe aanpak ook de focus gelegd op het behouden van een duidelijk mandaat en takenpakket, zodat participanten precies weten wat er van hen verwacht wordt. Hierdoor wordt de drempel verlaagd voor deelnemers om zich aan te sluiten, en kan de betrokkenheid van de inwoners proactief en duurzaam ondersteund worden. We willen dan ook duidelijk stellen dat deze manier van aanpakken geen enkele nieuwe structurele vorm, buiten de wettelijk verplichte (Jeugdraad, Gecoro, het beheersorgaan van cultuurcentrum 't Schaliken en de Stedelijke Openbare Bibliotheek en de centrumraden van de lokale dienstencentra), van adviesorganen installeert. De manier van participeren aan het beleid van de stad neemt uiteraard, zoals hierboven beschreven, de positieve punten en engagementen ter harte en geeft het een plaats in de vernieuwde aanpak.