Thema 4: digitalisering
Onze visie:
We streven naar een evenwicht tussen de voordelen van digitalisering en het behoud van essentiële aspecten zoals persoonlijk contact en veiligheid. We zetten ons in om digitale inclusiviteit te bevorderen en ervoor te zorgen dat senioren met vertrouwen en gemak gebruik kunnen maken van digitale technologie zonder het gevoel van uitsluiting en desinformatie.
Onze voorstellen:
Behoud van persoonlijk contact
Zorg ervoor dat eigen diensten voldoende bereikbaar zijn voor Herentalse burgers (via onthaalmedewerkers of telefonisch bereik) en vermijd dat afspraken enkel online kunnen gemaakt worden. Het is een utopie om te denken dat nu of in de toekomst alle doelgroepen mee kunnen met de digitalisering. Persoonlijk contact gaat niet alleen over het uitwisselen van informatie, maar ook over het ondersteunen van individuen op een menswaardige manier.
Informeren van burgers
Voor vele senioren en andere kwetsbare burgers blijft de stadskrant de belangrijkste informatiebron. Zet hierop in en maak van de stadskrant een ruim, duidelijk en kwaliteitsvol informatiekanaal voor iedereen. Vermijd het dubbel gebruik van foto’s en beelden zodat er meer ruimte is voor een informatieve tekst.
Veiligheid in kader van digitalisering
Informeer burgers zo ruim mogelijk over de snel veranderde wereld van de digitalisering. Naast de digipunten moet er een ruim aanbod komen van vorming en infomomenten dat ervoor zorgt dat senioren en andere kwetsbare groepen zich voldoende veilig voelen om gebruik te maken van de digitale wereld. Hierbij denken we aan gebruik van bankapps, digitale betaalsystemen, cybercriminaliteit, enz.