×

Hoe tevreden bent u over onze communicatie?

Gepost op vrijdag 23 december 2022

Uit een recent onderzoek van de Hogeschool Thomas More blijkt dat de Herentalsenaar het stadsbestuur een vrij behoorlijk communicatierapport geeft. De inwoners zijn over het algemeen tevreden over de communicatie van de stad, maar vragen wel om meldingen en klachten beter op te volgen. In totaal vulden 664 mensen het onderzoek in.

Het onderzoek bekeek onder meer het rechtstreekse contact tussen stad en inwoner. Daaruit blijkt dat de inwoners zeer tevreden zijn over het stadsloket (8,12/10) en het onthaal van de sociale dienst (8,12/10). Ook het telefonische onthaal (7,78/10) van stad en sociale dienst, en het algemene mailadres (7,24/10) krijgen mooie punten. De Herentalsenaar is ook redelijk tevreden over de bewonersvergadering (6,95/10), maar ze vragen wel achteraf meer op de hoogte te worden gebracht van de resultaten. Een verbeterpunt is zonder twijfel de werking van de meldingen (5,64/10).

Vervolgens bekeek de studie de tevredenheid over de verschillende kanalen van de stad. Hier scoort de stad zeer behoorlijk, ook in vergelijking met andere gemeenten. De Stadskrant krijgt een mooie score van 8,05/10, maar ook de sociale media (7,66/10), de website (7,41/10), de digitale nieuwsbrief (7,34/10), de bewonersbrieven (7,33/10) en de digitale infoborden (7,15/10), krijgen een mooie waardering.

De Stadskrant is voor veel mensen het belangrijkste communicatiekanaal (79 procent). Daarna volgen de website (50 procent) en de digitale infoborden (43 procent). Ook met bewonersbrieven (37 procent) en de Facebookpagina (33 procent) bereikt de stad heel wat mensen. De digitale nieuwsbrief (20 procent) en de StadsApp (8 procent) zijn minder bekend, zeker vergeleken met andere gemeenten.

Het onderzoek bekijkt ook de vrijetijdskanalen van de stad. Daaruit blijkt dat inwoners zich vooral laten inspireren door de UiT-kalender in de Stadskrant (43 procent). Ook de website van ’t Schaliken (28 procent), de UiT-website (24 procent) en de digitale infoborden (22 procent) zijn belangrijk om het vrijetijdsaanbod te raadplegen. De website van het cultuurcentrum krijgt met 7,62/10 een zeer mooie score, die ook hoger ligt dan het gemiddelde in andere gemeenten. Over de andere vrijetijdskanalen is de inwoner gemiddeld tevreden.

De inwoners van Herentals vinden de communicatie van de stad begrijpelijk (77 procent). Ze vinden dat de stad klantvriendelijk reageert op vragen en meldingen (72 procent). De meeste mensen weten waar ze met vragen terecht kunnen over de dienstverlening (68 procent) en krijgen voldoende info over het vrijetijdsaanbod (67 procent). Iets meer dan de helft (55 procent) vindt dat hij op tijd op de hoogte is van wegenwerken en 53 procent vindt dat hij er voldoende info over krijgt. Bewoners geven aan dat ze meer info willen over subsidies en premies (49 procent), wegenwerken (toch ook 41 procent) en beslissingen van het bestuur (40 procent).

Het onderzoek peilde ook naar het imago en de beleving van de stad. Dat ging concreet over het groene, gezellige en levendige karakter van de stad. De Herentalsenaar mag dan de stad gastvrij, levendig, veilig en rustig vinden, de scores liggen toch lager tegenover andere gemeenten. Voor verkeersveiligheid scoort Herentals het laagst van alle gemeenten die het onderzoek voerden. Deze resultaten zorgen er wel voor dat het imago van de stad bij haar bewoners eerder matig is.

Het onderzoek geeft de stad een aantal aanbevelingen. De belangrijkste is dat de stad meer aandacht moet besteden aan de opvolging van meldingen en vragen. Daar zijn ondertussen al de eerste stappen in gezet. Verder geeft het onderzoek aan om in te blijven zitten op een brede mix van kanalen, zoals het nu al gebeurt. De nieuwsbrief en de stadsapp moeten wel meer bekend gemaakt worden. Verder moet de stad aandacht blijven besteden aan ouderen en mensen die minder informatievaardig zijn. Een mogelijke nieuwigheid in de communicatie zou kunnen bestaan uit meer wijkgerichte communicatie.

De inwoners van Herentals geven de stad dus een behoorlijk rapport, maar stellen toch ook een aantal duidelijke verbeterpunten voor. Die gaan concreet over de opvolging van meldingen en het bekendmaken van de verschillende communicatiekanalen. Verder blijft de stad zich inzetten om op tijdige, begrijpelijke en open manier kwaliteitsvol te communiceren met haar inwoners.