Op zoek naar een woonzorgcentrum?
Een rusthuis kiezen voor uzelf of voor uw ouders is niet gemakkelijk. Deze vragen kunnen u helpen bij het maken van uw keuze.
Hoe werkt het woonzorgcentrum ?
- heeft het woonzorgcentrum aparte afdelingen voor bijvoorbeeld bewoners met dementie
- is er een aangepast bad voor zorgbehoevende bewoners
- is het meubilair aangepast aan de bewoners
- wat mag de bewoner meebrengen
- wordt er voor het slapengaan nog een versnapering aangeboden
- hoe vaak wordt de kamer gepoetst
- is er op de kamer aansluiting voor een telefoon, een tv en internet?Hoeveel betaal je hier voor
- is er een tuin? En is die vrij toegankelijk
- is er ‘s nachts een verpleegkundige aanwezig
- is het woonzorgcentrum officieel erkend door het ministerie
- bij wie kan ik terecht voor vragen en klachten
- is er een gebruikersraad, bewonersraad, familieraad
Welke afspraken, gewoontes zijn er?
- mag en kan de bewoner eten in zijn kamer of in de eetruimte
- kan de bewoner kiezen tussen warm eten ’s middags of ‘s avonds
- mogen familie en vrienden de bewoners bezoeken wanneer ze zelf willen
- mag de bewoner zijn eigen filosofische, godsdienstige en politieke overtuiging beleven? En zo ja, in welke mate
- mag de bewoner zelf zijn huisarts kiezen
- wordt er rekening gehouden met de gewoontes van de bewoner? Eten, slapen, …
- mag de bewoner een huisdier meenemen
- mag de bewoner gaan logeren bij familie
- mag de bewoner een fiets, auto behouden
Kostprijs
- wordt er een waarborg gevraagd
- hoeveel betaal je per dag en wat is inbegrepen in de dagprijs
- moet er worden bijbetaald voor was, kapper, pedicure, kiné, remgelden, incontinentie-materiaal, …? En hoeveel
- is er een proeftermijn voorzien
- wordt er een contract opgesteld
- als u een tijd afwezig bent – bijvoorbeeld bij opname in een ziekenhuis – wordt de dagprijs dan verminderd
- hoeveel dagen wordt er aangerekend na overlijden
Waar kun je nog op letten?
- let op de houding van het personeel en de sfeer: wordt er geklopt voor het binnengaan
- hoe worden de bewoners aangesproken
- hoe zien de bewoners eruit
- krijg je duidelijke antwoorden op je vragen
- vraag een rondleiding in het rusthuis : let op netheid, frisheid en sfeer, zegt het personeel goeiendag
- vraag een reglement van orde en een overeenkomst om thuis te lezen. Laat je niet overrompelen door de charmes van het personeelslid
- heldere, eenvoudige directe antwoorden zijn een positieve indicatie
- rond de pot draaien, algemeenheden, wrevel en te weinig tijd zijn negatieve indicaties.