Stad vraagt subsidies aan voor verbeterde fietsinfrastructuur
Verkeersveiligheid is voor het bestuur een van de belangrijkste aandachtspunten. Het schaarde zich achter het STOP-principe: stappen, dan trappen, vervolgens openbaar vervoer en dan pas naar personenwagens. Om het gebruik van de fiets te verhogen, biedt het Kopenhagenplan van de Vlaamse overheid lokale overheden 1 euro voor elke 2 euro’s die de gemeenten investeren in veilige en comfortabele fietsinfrastructuur aan gemeentelijke wegen. De subsidie wordt verdeeld op basis van het aantal inwoners. Voor Herentals bedraagt die 640.000 euro.
Het bestuur vraagt alvast subsidies aan voor de fietsverbinding Lierseweg – woonwijk Ekelenberg. Deze dubbelrichting fietsverbinding creëert een veilige doorsteek via een fietstunnel onder de spoorweg vanaf de Lierseweg tot aan de woonwijk Ekelenberg. Later kan nog een bijkomende verbinding met de fiets-o-strades gemaakt worden.
Verder vraagt het bestuur subsidies aan voor de fietsverbinding Wuytsbergen-Lenteheide. Deze verbinding van zo’n 260 meter is momenteel nog onverhard. Het bestuur wenst de verkeersveiligheid te verhogen door de doorsteek te verharden.
Het bestuur dient ook een subsidieaanvraag in voor de fietsstraten in het kernwinkelgebied: Grote markt, Bovenrij, Kerkstraat, Zandstraat en Hofkwartier. Die straten zijn aangelegd met kasseien. Dat biedt zeer weinig comfort voor de fietser. Bovendien moet de fietser de rijweg delen met het gemotoriseerd verkeer. Het bestuur wil deze straten verkeersluw maken en omvormen tot fietsstraten door een heraanleg van het wegdek met een fietsvriendelijk oppervlak in combinatie met infrastructurele ingrepen aan de weg.
Het is de Vlaamse overheid die na onderzoek van de ingediende aanvragen, beslist of Herentals kan rekenen op de subsidie.