Poederleeseweg - Aanleg van vrijliggende fietspaden
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de stad Herentals en de gemeenten Vorselaar en Lille werken aan een studietraject voor de heraanleg van de Poederleeseweg (N153). Langs de N153 komen er vrijliggende fietspaden aan beide zijden van de weg. Gelijktijdig vernieuwen Fluvius, Pidpa en Aquafin de riolering, zodat regen- en afvalwater apart kan worden opgevangen en afgevoerd. Waar mogelijk komen ook grachten.
Om deze werken te kunnen uitvoeren, is een verbreding van het openbaar domein noodzakelijk. Het Vlaams Gewest moet hiervoor privé-eigendom verwerven en tracht dat altijd in dialoog met de eigenaar te doen. De onderhandelingsgesprekken starten ten vroegste in 2024.
Infomoment
Op donderdag 30 mei 2024 om 20 uur vond in zaal 't Hof een infomoment plaats. Lees hier de brochure.
Planning
De omgevingsvergunning kan aangevraagd worden in de zomer van 2025. De aanbesteding volgt dan in de zomer van 2026. De werken kunnen dan starten in 2027 in Lille, en in 2028 in Herentals.
Bewonersvergadering 23 februari 2016
Presentatie
Plannen
- van Holle Weg tot ovonde Wellens
- van huisnummer 262 tot Holle Weg
- van Vorselaar tot huisnummer 262
- Dwarsprofielen
Gedetailleerde parkeernota
Definitieve onteigeningsplannen
De definitieve onteigeningsplannen worden door het studiebureau gefinaliseerd in de loop van de maand september 2019 en zullen vervolgens hier online worden gezet.
Waarom wordt er geen dubbelrichtingsfietspad aangelegd aan één kant van de rijweg in plaats van een enkelrichtingsfietspad aan elke kant van de rijweg?
Waarom wordt er plaatselijk dan toch een dubbelrichtingsfietspad aangelegd?
- Veiligheid van de fietsers: fietsers zijn van nature geneigd om de kortste en/of veiligste weg te nemen en het aantal oversteekbewegingen tot een minimum te beperken.
- Functie ‘doorgaand verkeer’ van een gewestweg: het creëren van een oversteekplaats ter hoogte van elke zijstraat voldoet niet aan het verwachtingspatroon van bestuurders op een gewestweg, hetgeen gevaarlijke situaties zou kunnen opleveren.
Waar komen deze plaatselijke dubbelrichtingsfietspaden?
- Vanaf kruispunt Olympiadelaan tot aan ovonde Wellens aan de kant van de oneven huisnummers (is reeds uitgevoerd tijdens asfalteringswerken van 2013)
- fietsers die vanuit Nederrij naar Netepark/Sport Vlaanderen rijden hoeven niet over te steken.
- Vanaf paadje tussen Poederleeseweg 88-90 tot aan kruispunt Olympiadelaan aan kant van de even huisnummers
- fietsers van de achterliggende wijken kunnen op die manier oversteken aan het verkeerslichtengeregeld kruispunt aan de Olympiadelaan.
- Vanaf Meivuurstraat tot aan Watervoort aan de kant van de oneven huisnummers
- Op basis van fietstellingen is gebleken dat er ter hoogte van Watervoort merkelijk meer fietsers oversteken dan ter hoogte van Noord-Dauwenland. Er komt een oversteekplaats ter hoogte van de Watervoort. Fietsers die vanaf Watervoort naar de Meivuurstraat willen rijden, kunnen dit doen via het dubbelrichtingsfietspad.
Waarom worden de grondeigenaars/bewoners die onteigend worden niet persoonlijk aangeschreven met duidelijke informatie?
Wanneer gaat de aanleg van de vrijliggende fietspaden van start?
Het hellingspercentage van mijn oprit gaat nog steiler worden omdat de vrijliggende fietspaden verder van de rijweg komen te liggen. Hoe wordt dit opgelost?
- Aanpassen van het lengteprofiel van het fietspad. Dit wil zeggen dat het fietspad op bepaalde plaatsen hoger komt te liggen zodat het hoogteverschil tussen de rijweg en de oprit over een grotere afstand kan opgevangen worden (Het plaatselijk hoger leggen van het fietspad gebeurt geleidelijk aan zodat u hier als fietser niet veel van merkt).
- Aanpassingen op privéterrein zodat het hoogteverschil tussen de rijweg en de oprit over een grotere afstand kan opgevangen worden (ter info: aanpassingswerken op het private terrein worden steeds als laatste optie ingezet).
Mijn oprit staat niet, niet op de juiste plaats of onvoldoende breed ingetekend. Passen jullie de plannen nog aan?
Met betrekking tot de breedtes van de opritten hanteert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) volgende principes:
- Eén oprit per woning met een maximale breedte van 4,5 meter
- Indien mogelijk, geclusterde opritten voorzien bij aangrenzende percelen. Een geclusterde oprit is maximum 7 meter breed.
- Landbouwpercelen of percelen met een sterke verkeersgeneratie (bv benzinestation) krijgen een oprit van maximum 7 meter.
- Bij benzinestations is een aparte in- en uitrit toegelaten.
Op de plannen staat regelmatig de vermelding ‘1 meter voor nutsleidingen’. Wat is de functie van deze zone en wordt deze ook als voetpad aangelegd?
De nutsmaatschappijen vragen dat deze zone van 1 meter als onverharde berm of in een kleinschalige verharding (bv klinkers) wordt aangelegd om toekomstige werken zo efficiënt mogelijk te kunnen uitvoeren, zoals:
- het aanleggen van nieuwe hoofdleidingen in de toekomst
- het realiseren van private huisaansluitingen naar aanleiding van een nieuwbouw
- het uitvoeren van werken naar aanleiding van storingen op de kabels/leidingen.
Waarom is de bushalteplaats ter hoogte van huisnummer 84 tem 88 zo ruim ingetekend?
We zijn bezorgd dat de openbare langsparkeerplaatsen langs de Poederleeseweg zullen ingenomen worden door bezoekers van het Netepark en Sport Vlaanderen.
Kan er vanaf Watervoort een snelheidsbeperking van 50 km/u en/of een trajectcontrole ingevoerd worden?
De stad is eveneens vragende partij om een snelheidsbeperking van 50 km/u in te voeren vanaf Watervoort, maar AWV heeft aangegeven de huidige situatie te willen behouden om wille van de doorstromingsfunctie van gewestwegen en om wille van de leesbaarheid van de verschillende wegprofielen.
AWV onderzoekt momenteel de mogelijkheden en randvoorwaarden voor het plaatsen van een trajectcontrole op de Poederleeseweg. Meer informatie hierover krijgt u op het bewonersoverleg eind 2019 of begin 2020.
Waarom worden alle werken niet gelijktijdig aangepakt?
Enkele jaren geleden zijn er verkeerslichten geplaatst aan het kruispunt met de Olympiadelaan en is de Poederleeseweg opnieuw geasfalteerd. Nu worden er nieuwe fietspaden aangelegd. Bovendien is er ook al lang sprake van een ondertunneling van de Poederleeseweg.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (het Vlaamse Gewest) is bevoegd voor gewestwegen en Infrabel is verantwoordelijk voor de spoorwegen. Zij moeten de nodige budgetten voorzien om werken te kunnen uitvoeren aan gewest- en/of spoorwegen.
De stad ijvert er steeds voor om werken maximaal met mekaar te combineren, maar we waken er ook over dat het ene dossier (de ondertunneling), het andere dossier (aanleg van veilige fietspaden) niet op de lange baan schuift.
Het dossier van de ondertunneling is een heel complex project waaraan heel wat studiewerk voorafgaat. Onlangs hebben AWV en Infrabel hun engagement uitgesproken om de ondertunneling van de Poederleeseweg verder in detail te zullen bestuderen. De stad blijft ijveren dat zowel AWV als Infrabel daarna de nodige budgetten voorzien voor de effectieve realisatie.