Muziek
Ben je gebeten door muziek? Hoor je overal muziek in? Kom je talenten ontdekken en leer de taal van de muziek ontcijferen, begrijpen en zelf gebruiken!
De groepslessen muziek, woord en dans starten in de eerste week van september. Uiterlijk in de tweede week van het schooljaar wordt een moment voor de individuele instrumentles afgesproken. De leraar neemt hiervoor contact met je op.
EERSTE GRAAD: initiatie muziek & woord - enkel voor kinderen van 6 en 7 jaar (1ste en 2de leerjaar)
Voor kinderen van 6 jaar (of toegelaten tot het 1ste leerjaar van de basisschool) en 7 jaar zijn er muzieklessen gecombineerd met woordlessen.
Deze graad is niet verplicht, vanaf 8 jaar start je meteen in graad 2.
- Kinderen ontwikkelen op een speelse manier hun talent via versjes, liedjes, toneeltjes, ritmisch bewegen, klein slagwerk, orff-instrumenten, luisteren naar muziek en ritmiek.
- Woord en muziek komen evenwaardig aan bod.
- 1 uur per week
- In alle vestigingsplaatsen van de academie.
Bekijk hieronder ons fimpje over initiatie muziek & woord voor kinderen:
TWEEDE GRAAD voor kinderen vanaf 8 jaar (3de leerjaar)
De 2e graad loopt over 4 jaar. Iedereen vanaf 8 jaar kan in deze graad starten. Je moet de eerste graad niet gevolgd hebben.
Je volgt 3 uur les per week:
- 1 uur instrumentles. Je volgt van bij de start instrument- of zangles. Alle stijlen zijn mogelijk: klassiek, folk en pop-rock-jazz.
- 2 uur muziekatelier. In muziekatelier leer je noten lezen, maar is er ook veel ruimte voor samen musiceren en zingen.
Deze instrumenten kan je leren bespelen.
Bekijk hieronder ons fimpje over het muziekatelier voor kinderen:
TWEEDE GRAAD voor TIENERS en VOLWASSENEN
Voor tieners en volwassenen loopt de tweede graad over drie jaar.
Je volgt 3 uur les per week:
- 1 uur instrumentles. Je volgt van bij de start instrument- of zangles. Alle stijlen zijn mogelijk: klassiek, folk en pop-rock-jazz.
- 2 uur muziekatelier. In muziekatelier leer je noten lezen, maar is er ook veel ruimte voor samen musiceren en zingen. Muziekatelier voor tieners en volwassenen kan enkel in Herentals gevolgd worden.
Deze instrumenten kan je leren bespelen.
Bekijk hieronder ons fimpje over het muziekatelier voor jongeren:
Tweede graad versneld traject: voor tieners en volwassenen met muzikale ervaring
Je speelt al jaren in een pop-, rock-, folk- of jazz-band of je zingt in een koor? Je hebt dus een ruime muzikale ervaring, maar hebt nog geen academie gevolgd en wil nu eindelijk dat notenschrift onder de knie krijgen?
Je kan een versnelde cursus muziek lezen volgen. Je volgt eerst een toelatingsperiode van 2 maanden. En als je die succesvol doorlopen hebt, kan je op één jaar tijd de kneepjes van het notenlezen onder de knie krijgen, naast een basis van de muziektheorie.
Je volgt drie uur les in de week:
- 2 uur muziekatelier (notenlezen) op maandag van 20.15 tot 22.15 uur
- 1 uur keuze: instrument, zang, groepsmusiceren of koor
Deze instrumenten kan je leren bespelen.
Bekijk hieronder ons fimpje over het muziekatelier voor volwassenen:
DERDE GRAAD
Je start in de derde graad nadat je de tweede graad hebt afgerond. Je kan kiezen uit vier opties:
- optie KLASSIEK
- optie FOLK (bekijk ons filmpje)
- optie POP-ROCK-JAZZ (bekijk ons filmpje)
- Optie MUZIEK SCHRIJVEN
Optie klassiek, folk en pop-rock-jazz
Eerste jaar
- 1 uur instrument
- 1 uur groepsmusiceren* (voor piano, orgel, accordeon en harp: begeleidingsprakijk**, leerlingen pop-rock-jazz volgen combo (popband) )
- 1 uur muzieklab. In het vak muzieklab onderzoek je, net zoals in een echt labo, alle aspecten van muziek. Zo kom je een heleboel te weten over instrumenten, akkoorden, muziekstijlen, muziekvormen en componisten. Jouw zoektocht brengt je van klassiek naar pop, van jazz naar folk, van musical naar filmmuziek. Je leert actief en veelzijdig luisteren en verruimt zo je muzikale horizon. Je leert je eigen expressiemogelijkheden kennen, je krijgt inzicht en ontwikkelt je eigen muzikale voorkeuren. je experimenteert met je eigen instrument (en soms ook dat van je klasgenoot) en je begeleidt in groep op een creatieve manier. Dikwijls vertrek je daarbij van bekende pop- of folksongs, met en zonder partituur. Je sluit het schooljaar af met een gezamenlijk toonmoment of video-opname. En ook een concertbezoek of een workshop horen bij dit vak. Muzieklab kan je volgen in de meeste vestigingsplaatsen. Als je als ouder bent dan 15 of als je kiest voor de optie pop-rock-jazz of folk, dan volg je muzieklab in Herentals.
Tweede en derde jaar
- 1 uur instrument
- 1 uur groepsmusiceren* (voor piano, orgel, accordeon en harp: begeleidingsprakijk** )
- 1 uur: keuzevak
* Groepsmusiceren kan je ook volgen in een vereniging die samenwerkt met de academie. Klik hier voor de mogelijkheden: alternatieve leercontext.
** In begeleidingspraktijk leer je alles over akkoorden: hoe ze in mekaar zitten en vooral ook hoe je ze kan toepassen op je instrument. Zo kan je jezelf of anderen begeleiden. De les gaat door in groepjes van 3 tot 6 leerlingen. Pianisten volgen begeleidingspraktijk in Herentals, Lille of Kasterlee. Voor de andere instrumenten volg je het bij je instrumentleerkracht.
Deze instrumenten kan je leren bespelen.
Optie muziek schrijven
Dé optie voor wie graag creatief aan de slag gaat. Je leert er, naast de grondslagen van muziektheorie en schrijven, ook de computer gebruiken om je creaties tot leven te brengen. Voor deze optie dien je over een laptop te beschikken.
Bekijk ons filmpje.
Eerste jaar
- 1 uur muziek schrijven
- 1 uur muzieklab
- 1 uur keuze: instrument, arrangeren met Musescore of arrangeren met Ableton
Tweede en derde jaar
- 1 uur muziek schrijven
- 1 uur keuze: arrangeren met Musescore of arrangeren met Ableton
- 1 uur keuze: instrument, muzieklab of geluidsleer en opnametechniek
Deze instrumenten kan je leren bespelen.
Derde graad - vierjarige opleiding (enkel voor volwassenen)
Volwassenen kunnen kiezen voor een vierjarig traject in de derde graad. Het eerste jaar volg je drie lessen, vanaf het tweede jaar twee lessen per week.
Eerste jaar
- 1 uur instrument
- 1 uur muzieklab
- 1 uur groepsmusiceren
Tweede en derde jaar
- 1 uur instrument
- 1 uur groepsmusiceren
Vierde jaar
- 1 uur instrument
- 1 uur: keuzevak
VIERDE GRAAD
Je start in de vierde graad nadat je de derde graad hebt afgerond.
De vierde graad loopt over drie jaren. Je gaat verder in de optie die je al in de derde graad volgde: klassiek, pop-rock-jazz, folk of musical. Volgde je muziek schrijven, dan ga je in de vierde graad verder met compositie.
Volgens jouw interesses en ambitie kies je voor één van deze twee studierichtingen:
- creërend muzikant
- vertolkend muzikant
Optie creërend muzikant
Zit het creëren je in het bloed? Dan is dit wellicht de studierichting voor jou. Samen met je leerkracht instrument werk je een plan uit hoe jij het creërende zal invullen. Enkele mogelijkheden:
- Componeren: je schrijft zelf nieuwe stukken.
- Arrangeren: je herwerkt een bestaand stuk en maakt het zo geschikt voor de bezetting die je wil.
- Improviseren: je bedenkt en speelt ter plekke muziek, die nog niet genoteerd staat.
- Analyseren: je krijgt inzicht in een partituur (harmonisch, vorm, stijl, ...)
- Organiseren van een live-voorstelling of opname
- je zoekt, maakt of bewerkt het muzikaal materiaal.
- je verzorgt de praktische uitwerking: de communicatie met medemuzikanten of opnameleider, promotie, podiumopstelling, evaluatie achteraf, …
- Gebruik van hard- en software
- je kan muziek noteren via een muzieknotatieprogramma.
- je kan een opname maken en ze bewerken.
Dien je plan in bij de directeur, ten laatste in de eerste volledige lesweek van september. Hij beslist of je voor deze studierichting kan inschrijven. Je kan hiervoor gebruik maken van dit document: "plan van aanpak - startende leerling creërend muzikant".
In de studierichting creërend muzikant volg je twee vakken:
- 1 uur instrument
- 1 uur keuzevak
Instrument
In de instrumentles neemt het creëren een belangrijke plaats in. Hoe dat concreet gebeurt, bepaal je zelf, samen met je leerkracht. Belangrijk is dat jij zelf een belangrijke inbreng levert en inzicht krijgt in je eigen creërend proces.
Als evaluatiemoment op het einde van de 4e graad zet je een voorstelling op poten van 15 minuten. Je wordt uitgedaagd om hierin jouw creërende activiteiten te ontplooien en jij bepaalt zelf hoe: als uitvoerder, medespeler, dirigent, organisator… Het grootste deel van de tijd (3/4e) wordt ingenomen via een creërende invulling. Er blijft ook ruimte (1/4e) om bestaand werk op een creatieve manier te vertolken.
Deze instrumenten kan je leren bespelen.
Optie vertolkend muzikant
Dit is jouw keuze als je je als uitvoerend muzikant verder wil ontwikkelen en als het virtuoos uitvoeren van de partituur jouw streefdoel is. Je volgt twee vakken:
- 1 uur instrument
- 1 uur keuzevak
Zit je in de optie pop-rock-jazz? Dan volg je naast je instrument het vak groepsmusiceren pop-rock-jazz (combo, bigband of jazzkoor).
Kortlopende studierichting SPECIALISATIE
Voor getalenteerde leerlingen die gedurende 2 jaar
- zich willen vervolmaken nadat ze de vierde graad hebben afgerond. Zij volgen twee vakken (samen 2 uur les per week). Ook afgestudeerde oud-leerlingen kunnen hiervoor inschrijven.
- extra lessen willen volgen, tegelijkertijd met de vierde graad. Zij krijgen extra lestijd voor hun hoofdvak (instrument) en volgen in totaal 4 uur les per week.
Je volgt specialisatie na de 4e graad
Toelatingsvoorwaarden:
- je bent geslaagd voor een eindtoonmoment 4.3 (of H3)
- je krijgt een positief advies van je leerkracht, directie en extern jurylid
- je dient een gemotiveerde aanvraag in bij de directeur
Voorbeeld van een lessenrooster muziek:
- 1 uur instrument
- 1 uur groepsmusiceren
Je volgt specialisatie samen met de 4e graad
Deze mogelijkheid is vooral interessant voor leerlingen met professionele ambities, maar zeker ook voor andere getalenteerde leerlingen.
Toelatingsvoorwaarden:
- je neemt deel aan een toonmoment met directeur en extern jurylid (vb. eindtoonmoment 4.3) en krijgt een positief advies
- je dient een gemotiveerde aanvraag in bij de directeur
Je volgt 2 lessen bovenop de normale vakken van de 4e graad. Jouw lessenrooster wordt samengesteld samen met uw leerkracht en de directeur.
Voorbeeld van een lessenrooster muziek :
- 2 uur instrument of zang (2 x 1 uur)
- 1 uur 2e instrument (vb. een leerling zang volgt een akkoordinstrument)
- 1 uur muziektheorie