Bescherm uzelf als consument
Verkopers kunnen soms misleidende praktijken gebruiken om hun waar aan u te verkopen. Dikwijls hebt u dat pas door wanneer u al betaald heeft of wanneer u een factuur ontvangt. Het gaat over:
- te dure abonnementen
- doorverkochte tickets voor concerten die niet geldig zijn
- opdringerige en oneerlijke straatverkopers
- ongevraagde abonnementen na aanvraag van staaltjes
- advertenties die enkel dienen als lokmiddel,...
Dit kunt u doen:
- neem eerst zelf contact met de verkoper en leg uit dat u niet akkoord gaat met de aankoop en waarom. Vraag uw geld terug.
- maak gebruik van het herroepingsrecht bij aankopen via postorder, telefoon of internet.
Organisaties die u kunnen helpen
- Europees Centrum voor de Consument: http://www.eccbelgie.be/themas/oneerlijke-praktijken/misleidende-praktijken
- dienst rechtshulp van het OCMW
- zitting Commissie Juridische Bijstand in het Administratief Centrum.
Wees op uw hoede en bescherm kwetsbare personen in uw omgeving!